ik heb mezelf verder gespecialiseerd in de prikkelverwerking bij een mens.
Ik help kinderen in de basisschoolleeftijd, maar werk ook met pubers en steeds vaker met volwassen.
Wanneer een prikkelcoach?
Maar wanneer zet je zelf of als leerkracht of ouder nu een prikkeldeskundige in?
“Als de prikkelverwerking zoveel impact heeft op je leven dat je zich niet meer goed kan ontwikkelen. Als je denkt dat er iets mis is in de prikkelverwerking en je merkt dat je bijvoorbeeld niet goed kan concentreren, of zich juist helemaal terug trekt of over beweeglijk bent.”
Wat doet de prikkeldeskundige?
Ik ga in gesprek met jou indien nodig ouders en school en help bij het zoeken naar een oplossing. “Je moet onderzoeken wat iemands drempelwaarde voor prikkels is. En vervolgens ga je die drempel voorzichtig verhogen.” Prikkels worden dus niet vermeden, maar onder ogen gezien onder begeleiding van mij als jouw coach. Doordat dit proces geleidelijk aan verloopt, krijgen de hersenen de kans om nieuwe verbindingen te leggen en wordt de tolerantie vergroot. Wanneer je de prikkel weghaalt, door bijvoorbeeld een persoon dat gevoelig is voor geluid altijd oor kappen te laten dragen, leer je de hersenen juist af om geluiden te verwerken. Dit is niet een gewenste situatie zo lopen de prikkels alleen maar sneller op zonder hulpmiddel.
D.m.v. vragenlijsten en observaties breng ik samen met u en indien ouders/leerkracht in kaart hoe de prikkelverwerking voor jou als persoon kan werken en waardoor het evt. kan komen. Bij de diagnose ADHD/Autisme zien we vaak bijzonderheden in de prikkelverwerking.
Er zijn 4 manieren om, om te gaan met prikkels.
-Vermijden van prikkels.
De persoon die prikkels vermijdt, verwerkt deze prikkels te heftig of teveel. Door ze te gaan vermijden, probeert die persoon de stroom aan binnenkomende prikkels onder controle te houden. Deze kinderen of mensen trekken zich vaak terug uit situaties of willen veel vaste structuur en controle hebben door de dag heen om de prikkels voorspelbaar te maken. Deze vorm kan wel eens verward worden met angsten.
-Prikkel zoekend.
De persoon die prikkels zoekt, verwerkt de ontvangen prikkels te weinig of te zwak waardoor die veel informatie mist gedurende de dag. Om te zorgen dat die toch aan zijn hoeveelheid prikkels komt om voor zijn gevoel voldoende alert te blijven, gaat die ze zelf actief opzoeken. Deze personen herken je vaak doordat ze niet stil kunnen blijven zitten, altijd ergens mee zitten te tikken, urenlang kunnen blijven sporten of buiten spelen, zitten te neuriën de hele dag door enzovoort. Ze lijken niet moe te krijgen. Deze personen zitten vaak op hun knieën of onderbenen op een stoel. Deze vorm kan wel eens verward worden met adhd.
- Gevoelig voor prikkels.
De persoon die gevoelig is voor prikkels verwerkt de prikkels die de zintuigen waarnemen te sterk. Ze worden te heftig waargenomen door de hersenen. Hierdoor kan de persoon overladen raken door het teveel aan sterke prikkels die de hersenen moeten verwerken. Dit zijn vaak personen die erg gespannen zijn, snel boos worden of snel emotioneel zijn, op elk geluidje, dingen die ze zien, geuren, aanrakingen reageren. . Ze raken dan ook snel overprikkeld en vermoeid. Ze kunnen slecht tegen harde geluiden, een drukke omgeving, schrikken snel en zijn erg gevoelig voor pijn of juist helemaal niet ( hoge pijn grens). Je kan bijv. last hebben van kleren die kriebelen vooral labels.
-Gebrekkige registratie.
Gebrekkige registratie houdt in dat veel van de prikkels die de zintuigen ontvangen onvoldoende opgemerkt worden in de hersenen waardoor er niet of weinig op gereageerd wordt. Een persoon met een gebrekkige registratie gaat ook niet zelf extra op zoek naar prikkels om dit te compenseren. Dit zijn vaak personen die wat wazig/dromerig over kunnen komen, veel dingen niet meekrijgen of vaak vallen/stoten.
Blauwe plekken hebben zonder dat ze weten hoe dit komt. Wanneer je hun naam roept je vaak pas na een 2e keer roepen reactie krijgt. Het is belangrijk dat je eerst contact maakt met deze personen voordat je een verwachting uitspreekt.